Is uw organisatie klaar voor de Wet Werk en Zekerheid?
Op 10 juni 2014 werd de Wet Werk en Zekerheid definitief aangenomen door de Eerste Kamer. De eerste wijzigingen traden in werking per 1 januari 2015. De veranderingen voor het arbeidsrecht zijn ingrijpend.
In diverse seminars heeft ons kantoor veel aandacht besteed aan deze wet en de impact die de wet heeft op dagelijkse (HR) praktijk. De wet heeft als doel het arbeidsrecht aan te passen aan de veranderende arbeidsverhoudingen in de samenleving. Met de wet streven regering en sociale partners, die nauw betrokken zijn geweest bij het wetgevingsproces, naar een nieuw evenwicht tussen flexibiliteit en zekerheid op de arbeidsmarkt. De wet houdt vergaande wijzigingen in op de volgende drie gebieden:
1. stroomlijning van de regels die gelden bij ontslag;
2. verbetering van de positie van flexwerkers;
3. aanpassing van de werkloosheidsregelingen.
Per 1 januari 2015 is het eerste deel van de wet in werking getreden bevattende de regelingen die zien op flexibele arbeid. Zo geldt bijvoorbeeld vanaf 1 januari 2015 bij contracten voor bepaalde tijd een aanzegplicht en veranderde de regels die gelden voor het aangaan van een concurrentie- of relatiebeding. Per 1 juli 2015 gaan de regels in die zien op onder meer de ketenregeling bij contracten voor bepaalde tijd en de nieuwe regels bij ontslag.
Voldoen uw arbeidsovereenkomsten en arbeidsvoorwaardenregeling of HR-handboeken aan de Wet Werk en Zekerheid? Is uw organisatie al WWZ-proof?
DKVA verzorgt een juridische check-up, waarbij alle contracten en arbeidsregelingen wordt gescreend of deze voldoen aan de nieuwe regels. Hierdoor worden eventuele problemen tijdig gesignaleerd, opgelost en voorkomen.
Hoe gebeurt dit?
In de eerste fase doen wij een check of de gehanteerde documenten in overeenstemming zijn met de Wet Werk en Zekerheid. Hierbij geven wij aan waar de risico’s liggen, alsmede welke onderdelen niet goed geregeld zijn of nader onderzoek behoeven. In de tweede fase geven wij concreet aan hoe gaten “gedicht” kunnen worden en geven we bovendien tips over hoe om te gaan met de nieuwe regelgeving.
Kosten?
De kosten houdt u zelf in de hand. In samenspraak met u wordt bepaald op welke wijze wij de check-up uitvoeren. Vooraf kunnen bovendien heldere afspraken worden gemaakt over de kosten en tijd. Ook is het mogelijk om een vaste prijsafspraak te maken voor deze check-up.
Meer informatie?
Neem voor meer informatie contact op met mr. Charlotte Koopman via tel 020 676 25 of email Koopman@dkva.nl