Nieuwe bedrijvigheid is essentieel voor een concurrerende kenniseconomie. Op het gebied van mobiele apps, logistiek, medische technologie, gaming, industrieel design, milieu en levensmiddelenindustrie vervult Nederland nog altijd de functie van pionier in de wereld. De stad Amsterdam wordt zelfs beschouwd als het centrum van de creatieve industrie. Miljoenenbedragen zijn de afgelopen jaren geïnvesteerd in veelbelovende bedrijven als Wetransfer, Blendle, 3D Hubs, Snappcar, Peerby, The Cloakroom, Fitmo en Zazzy.
De hamvraag bij het starten van een bedrijf is altijd: hoe maak je van een goed idee een succes in een zo kort mogelijke tijd? Hele bibliotheken zijn over die kwestie volgeschreven. Winning the market and not running out of cash, is het antwoord van technologisch ondernemer Ben Horowitz. ‘Evidence for demand,’ is de gouden tip van Eric Ries, schrijver van The Lean Startup, want je moet het product blijven afstemmen op de kritische consument.
Maar vreemd genoeg hoor je de vele start-up-goeroes nooit het meest praktische antwoord verkondigen: laat een advocaat naar je plannen kijken. Welke samenwerkingsverbanden ga je als startende onderneming aan? Kies je voor een vennootschap onder firma, of juist voor een bv? Op welke juridische basis ga je samenwerken? Is er een doorwrocht contract tussen initiators, partners, investeerders? Hoe dek je je in tegen de financiële risico’s? Wat is de zeggenschap van beleggers en hoe worden zij in het geval van succes beloond? Hoe zijn de financiële risico’s verdeeld? En heb je je ideeën wel geregistreerd als intellectueel eigendom?
Deze juridische schakel ontbreekt vaak volkomen, ook bij de starters zelf en hun zogenoemde ‘incubators’ (de innovatieplatforms die voor werkruimte, marketing en een potentieel investeerdersnetwerk zorg dragen). Vaak staart men zich blind op het waarmaken van een droom, terwijl de realiteit is dat vier op de vijf start-ups eindigen in ruzie, faillissement of flop. En wat dan? Waar sta je als je veelbelovende avontuur een fiasco blijkt?
Om een teleurstelling voor te zijn vervult De Koning Vergouwen dikwijls de rol van zakelijke mentor. We hebben goede contacten in de start-up-netwerken van Amsterdam, we zijn eenvoudig te benaderen tegen aantrekkelijke tarieven en we denken in mogelijkheden in plaats van in onmogelijkheden. Dankzij onze langdurige ervaring met corporate development (wat zoveel betekent als het optuigen van een gezonde bedrijfsstructuur) en inzicht in de diverse businessmodellen die voor een start-up mogelijk aantrekkelijk zijn, kunnen we het ondernemingsproces aanzienlijk versnellen en meer solide maken tegen de vele onzekerheden die de toekomst ongetwijfeld in petto heeft.