In het internet-tijdperk is de traditionele vorm van reclame maken via televisie en gedrukte media behoorlijk onder druk komen te staan. Deze bedrijfstak heeft zich de afgelopen jaren dan ook moeten oriënteren op een ander verdienmodel. Moderne toepassingen van promotie, zoals Google search engine optimization, coockie-gebruik, virtual boarding tijdens sportevenementen, het actief sturen van mond-tot-mondreclame, of de inzet van bloggers, vloggers en sociale media hebben het tij nog niet helemaal kunnen keren, maar de verwachting is dat de markt de komende jaren weer zal groeien. Op dit moment zijn er ongeveer 130.000 adviesbureaus, waarvan zo’n driekwart zelfstandigen. De omzet bedraagt ruim 23 miljard euro per jaar.
Het op een sprankelende manier aan de man brengen van een product is zo langzamerhand een hele wetenschap geworden, want de consument en zijn behoeftes moeten eerst systematisch in kaart worden gebracht om vervolgens te bepalen hoe deze te beïnvloeden zijn. Er gaat een mengeling van statistische analyse, sociologie en psychologie aan het creatieve proces vooraf, wat maakt dat er nogal wat beroepsgroepen betrokken zijn bij de marketing van een product of merk, zoals marktonderzoekers, data-analisten, trendwatchers, merkstrategen, copywriters, artdirectors, fotografen, drukkers, webontwikkelaars en consultants. En niet alleen de consument en het product is voorwerp van onderzoek, ook de organisatie die het product verkoopt en zich flexibel dient op te stellen naar de kritische consument is deel van het marketingproces geworden.
Vanuit juridisch oogpunt behartigt De Koning Vergouwen grofweg twee zaken in deze bedrijfstak. Ten eerste speelt de bescherming van het intellectueel eigendom een belangrijke rol, omdat marketingactiviteiten vaak resulteren in werken die zonder juridische bescherming gekopieerd kunnen worden. Mede dankzij onze dertigjarige ervaring in de film- en entertainmentindustrie zijn wij in staat complexe auteursrechtelijke processen die bij een creatief-zakelijk product komen kijken, gestructureerd, kritisch en met flair te begeleiden. Juridische zekerheid beschouwen wij immers als het eerste fundament voor het marketingproces.
De andere reden dat ons kantoor feeling heeft gekregen met deze turbulente bedrijfstak is meer van arbeidsrechtelijke aard. We adviseren bijvoorbeeld over het verantwoord en toch projectmatige inzetten van flexibel personeel – wat in de marketingindustrie zeer gangbaar is – en hebben in het verleden gerenommeerde en beursgenoteerde bureaus begeleid bij grote ontslagrondes.
Door de opgebouwde goodwill in de branche zijn wij het, die nu dikwijls als strateeg optreden voor organisaties die dat als geen ander kunnen. Zo gek is dat eigenlijk niet eens. Hoe bedrijven efficiënter kunnen functioneren zonder hun creativiteit te verliezen is een vraag waar ook wij in onze brede reorganisatiepraktijk dagelijks mee te maken krijgen. Wij zijn graag klankbord.
De Koning Vergouwen bedient grote marketingbureau’s zoals Publicis, Saatchi & Saatchi en Leo Burnett, en Digitas LBi.